اذهب الي المحتوي
منتديات ياللا يا شباب
المدرب حسام الدين محمد

سلسلة عودة الأمجاد ..... 5- أنا القدوة

Recommended Posts

سلسلة عودة الأمجاد ..... 5- أنا القدوة

ازيكم ؟ عامليييييييين ايييييييييه

طيب تمام

ركزوا معاااااااايا جداااااااااا

( من السهل تاليف كتاب فى التربية ومن السهل تخيل منهج وإن كان فى حاجة الى احاطة وبراعه وشمول ولكن هذا المنهج يظل حبرا على ورق .. يظل معلقا فى الفضاء ما لم يتحول الى حقيقة واقعه تتحرك فى واقع الارض .. مالم يتحول الى بشر يترجم بسلوكه وتصرفاته ومشاعره وافكاره ومبادئه المنهج ومعانيه عندئذ فقط يتحول المنهج الى حقيقة يتحول الى حركة يتحول الى تاريخ )

واااااااااااااااااو بجددددددددد جملة لما قريتها اقعد اصقف كتير جدا

وطبعا بسبب فضولى قعدت اشوف من اللى كاتبها وطبعا عرفت أن اللى كاتبها واحد مفكر كبير جدا وفعا ميكتبش الكلام ده الا واحد مفكر وهو ( سيد قطب )

وطبعا من أهم ما عجبنى فى المقولة دى ان سلسلة عودة الامجاد تقريبا عايشة فى نفس المنظور ده زى ما وضحنا فى اول مقالة ( الفرد اهم عنصر فى التغير ) اقرا كده تانى الجملة دى (ما لم يتحول الى حقيقة واقعه تتحرك فى واقع الارض ) المقصود بيها أنت الفرد واقرا كده تانى الجملة دى (يترجم بسلوكه وتصرفاته ومشاعرة وافكاره ومبادئه المنهج ومعانيه ) وده اللى اتاكد عليه من خلال مقالة القيم والعمل واخيرا الفضول والثقافة .

طيب ايه اللى عاوزين نوصله من المقالة دى

بكل صراحة ( كن قدوة )

لازم تكون امام اللى حواليك نموذج ليهم فى كل تصرفاتك وافكارك وكلامك

واهم نقطة يشعر منك الغير أنك صاحب قلب يعيش لانجاز الفكر وتطبيق الفكرة التى سوف تغير حياتك وحياتهم .

وهو ده اللى وجده فى القران الكريم فى كلام الله سبحانه وتعالى ( لقد كان لكم فى رسول الله أسوة حسنة ) وضع الله فى سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام الصورة الكاملة للمنهج الاسلامى والصورة الحية الخالدة على مدار التاريخ

أهمية ( أنا القدوة ) :

من أهم ما تحصل عليه فى تطبيق نظرية انا القدوة هو تاثير الشخصية القدوة بتصرفاته بشكل يدفع الاخرين الى تقليده وفى حالة التقليد يكون التاثير عفويا غير مقصود ، فيجب ان تراقب سلوكك امام من يعيش لتحقيق حلمك وافكارك

ومن اهم ما تحصل عليه ايضا فى تطبيق انا القدوة التاثير المقصود وهو انك تتصرف بالشكل المقصود فى كل تصرفاتك وتكون دايما انت الايجابى والفعال امام كل افراد مجتمعك وخاصة مع من يشاركون حلمك .

يقول أحد السلف ( ليكن أول إصلاحك لتلامذتك اصلاحك لنفسك فإنهم مثل الاطفال عيونهم معقودة بعينيك فالحسن عندهم ما صنعت والقبيح ما تركت )

فعلا بجد الكلام ده صحيح واكيد بحاول اطبقة وخاصه مع من أحب فقط واتعامل معهم بمبدأ

( أنى لم أفعل معهم أى شئ الا بهدف مقصود )

كيف تطبق انا القدوة :

اولا: اصنع لك قدوة :

من هو قدوتك ؟ وما هى مواصفاته ؟ وهل هو شخصية معاصرة أم تاريخية تقرأ انجازاته في الكتب وتسمع عن بطولاته واراء يتداولها الكثير من الناس

ثانيا : طبق مبدا الامتياز البشرى :

وهو مبدأ يتكلم عن اكتشاف سلوك الشخص الخبير فى مجال معين والسير على مناهجه للوصول لنفس الأهداف ، هو بكل بساطه انك الشخص الذى اختارته ليكون قائد لك طبق كل ما سار اليه لتحقيق النجاح ولتصل الى نفس النجاح الذى وصل اليه

ثالثات : طبق مراحل الامتياز البشري :

للامتياز البشرى مراحل هامة جدا ومن اهم هذ المراحل المرحلة الاولى وهى تتكلم عن هو أن تركز انتباهك بخصوص القائد على الاتى :

1- ما الذى يفعله هذا القائد بالتحديد ؟

2- كيف يفعل ذلك ؟

3- لماذا يفعل ؟

وكل هذه الاسئلة تعطيك معالم الطريق الى نجاحه

المرحلة الثانية :

هى استجماع كل ما تعلمته وتجربه بنفسك لكي تكتشف أى الاشياء لها تاثير أكبر من الاخرى وبذلك تستطيع الحذف منها او الاضافة للوصول الى سلوك متكامل وأكثر فاعلية وبذلك تحقق نفس النتائج التى حققها قائدك .

المرحلة الثالثة :

وهى مرحلة سماها خبراء البرمجة اللغوية العصبية وعلوم النمذجة بالنقل والتصميم وفبها تبدأ بتصميم طريقة لنقل المهارات التى تعلمتها أنت وكيف تنقلها للاخرين باسلوبك وبذلك تكون قد تعلمت لكى تصبح قائد وتعلمت لتكون لك طريق خاصة بنقل المهارات الى الاخرين وتكون قائد وقدوة بالنسبة لهم .

رابعا : انت قادر على أن تتعدى نجاح ما حققه قدوتك :

أمممممم ، فعلا بجد أى شخص قادر على النجاح فى مجال انت يمكنك أن تحقق نفس النجاح وهذا ما تعلمناه فى النقاط السابقة أما هذه النقطة فتاكد على انه يمكنك أن تتعدى هذا النجاح تحقق نجاح جديد ويجعل الناس من ينظرون اليك ويفعلون ما تفعل ، وفعلا تستحق ذلك اذا كنت تعيش من أجل هدف ومشروع كبير يصنع انجاز وان تدرك انه ( وركز فى الجملة الجاية دى اووووووى )

يقول امين محمود صبرى ( الشهير بالطالب العبقرى)

((عندما تكون كل خطوة أصعب من الخطوات السابقة فاعلم أنك بصدد مشروع عظيم ))

انها حقا كلمات رائعه أستحقها انااااااااااا قبل منكم ، وفعلا يجب على ان اطبق كل ما اكتبه وخاصه فى ( انا القدوة )

انتظروا المقالة القادمة بعنوان ( أحسن القصص )

 

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شار ك علي موقع اخر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

زائر
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • اضف...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, اتفاقيه الخصوصيه, قوانين الموقع, We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..