اذهب الي المحتوي
منتديات ياللا يا شباب
دعوه للجنه

الأسماك وطريقة تنظيفها وعملها ببساطة

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

 

 

 

الأسماك 
............

 



خدي بالك وإنتِ بتشتري السمك.. إنك تبصّي على عين السمكة واللي لازم تكون بتلمع، وما فيش عليها أي سحابة بيضاء، وكمان الخياشيم لازم تكون حمراء وما فيش عليها أي مخاط أو سوائل لزجة، ويكون جلد السمكة وجسمها مشدود وبيلمع وما فيش عليه أي ترهلات، وممكن تختبري السمك إذا كان طازة ولا لأ بإنك تضغطي بإصبعك على جسم السمكة، لو لقيتي المكان اللي ضغطتي عليه زي ما هو وما اتأثرش بالضغط تبقى السمكة دي طازة، أما لو لقيتي إن المكان اللي ضغطتي عليه دخل لجوه وفضل زي ما هو يبقى السمك ده مش طازة.


ولما تيجي تنظّفي السمك.. بتجيبي السمكة وتمسكيها من الوسط، وتبدئي بعد كده تشيلي القشر من عليها باستخدام سكينة مش حادة أوي، وبتمشي بالسكينة في الاتجاه من الذيل وحتى الرأس، وبعد كده قصّي الزعانف بمقص حاد، وافتحي السمكة من الجنب بالسكينة، وابدئي نظّفي السمكة من جوه كويس جداً، وطلّعي منها كل الأمعاء وتكتلات الدم اللي بتكون موجودة، وركّزي جداً على المنطقة اللي بيكون فيها العمود الفقري؛ لأن بيكون فيها تجمعات دم كتير.

 



وبعد ما تنظّفي السمك اغسليه بمية من الحنفية، ورشى عليه ملح وليمون

بعد كده قسّميه في أطباق فِل؛ بحيث إن كل طبق تكون به كمية تكفي ليوم، وغطي الطبق ده بكيس بلاستيك، بس اتأكدي إنه يكون نظيف تماماً وغير مستعمل قبل كده، وتفرغي منه كل الهوا.

وخلّي بالك لما تيجي تستخدمي السمك المجمّد ده إنك تطلعيه من الفريزر قبل الاستخدام بحوالي ساعتين، وتحطيه في رف الثلاجة من تحت لغاية ما يدوب، وبعد كده تتبليه وتقليه أو تعمليه صينية على حسب ما إنتِ عايزة وعلى حسب نوع السمك اللي عندك.


وعلى فكرة إنتِ ممكن تتبلي السمك قبل ما تشيليه في الفريزر، بحيث إنه يبقى جاهز على الاستعمال على طول، وقت ما تحتاجيه، ودي مكونات تتبيل السمك وهي عبارة عن: "ملح + فلفل أبيض + كمون + كسبرة ناشفة مطحونة + ثوم مفروم + فلفل أخضر مفروم + ليمون" وبتخلطي كل المكونات دي مع بعض وبالكميات اللي تكفيكي، وبعد كده تاخدي من الخليط ده وتحشي به قلب السمكة، وسيبي السمك بالتتبيلة في الثلاجة لمدة ساعتين، وبعد كده قسّميه على أطباق فِل، وغطيه بكيس بلاستيك بنفس الطريقة اللي قولناها، وبكده السمك يكون جاهز عندك على الاستخدام على طول.

 

 

 

 

 

 

نقلا عن صفحة قومى يا عسل بطلى كسل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شار ك علي موقع اخر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

زائر
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل ...

×
×
  • اضف...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, اتفاقيه الخصوصيه, قوانين الموقع, We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..