اذهب الي المحتوي
منتديات ياللا يا شباب
الفقيرة الى الله

المجلس العسكري يعدل في قانون الطوارئ المعمول بمصر

Recommended Posts

المجلس العسكري يعدل في قانون الطوارئ المعمول بمصر

 

36a5bf63fc72f077b4d77e5cfbf5544b.jpg

المجلس العسكري يعدل في قانون الطوارئ المعمول بمصر

اصدر المجلس الأعلى للقوات المسلحة الحاكم في مصر قرارا بتعديل بعض الأحكام المترتبة على إعلان حالة الطوارئ خلال مدة سريانها لتتواكب مع الوضع الحالي في البلاد.

ويأتي قرار التعديل، الذي صدر يوم 11 سبتمبر/ايلول بهدف "مواجهة حدوث اضطرابات في الداخل وكافة اخطار الارهاب والاخلال بالامن القومي"، وذلك عقب بيان المجلس والحكومة بتفعيل بنود قانون الطوارئ بعد أحداث السفارة الإسرائيلية.

وجاء في قرار التعديل ما يلي: "تطبق الاحكام المترتبة على اعلان حالة الطوارئ خلال مدة سريانها على حالات مواجهة حدوث اضطرابات في الداخل وكافة اخطار الارهاب والاخلال بالامن القومي والنظام العام بالبلاد أو تمويل ذلك كله وحيازة الأسلحة والذخائر والاتجار فيها وجلب وتصدير المواد المخدرة والاتجار فيها".

وتابع القرار أن الاحكام المترتبة على إعلان الطوارئ تسري أيضا على "اعمال البلطجة، والاعتداء على حرية العمل وتخريب المنشأت وتعطيل المواصلات وقطع الطرق، وبث واذاعة اخبار او بيانات أو إشاعات كاذبة".

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شار ك علي موقع اخر

رغم إن الكل بيخاف وبيرفض قانون الطوارىء ،، وأنا واحد من اللى بيرفضوا ده

لكن اللى عملوه اللى نزلوا فى 9 - 9 اللى نظمت ليه القوى الليبراليه والعلمانيه هما اللى جابولنا ده

أول مليونية (أو ألفوية) فى ميدان التحرير ميحصلش فيها تفتيش من منظمين التظاهرات !!!! ،، وكان فيه دعاوى قبلها لتحويلها لجمعه مسلحه ضد المجلس العسكرى

وكل القوى الإسلامية حذرت من ده وقالت بعدم الخروج ومحدش من القوى الاسلاميه طلع او دعى للجمعه دى بل وأعلنوا رفضهم ليها

لأن عارفين الطقم ده عاوز يودى مصر لفين ،، وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل اللى عاوزين يضيعوا مصر وبيرتبوا لده حفاظاً على مصالحهم الشخصية حتى لو ماتت ناس وحتى لو البلد راحة فى داهيه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شار ك علي موقع اخر



×
×
  • اضف...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, اتفاقيه الخصوصيه, قوانين الموقع, We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..